Het volgende artikel is een interview met Dhr J. bouwhuis van drogisterij Emiel te Gorinchem. Dit interview werd eerder gepubliceerd in Detacom Actueel, het informatie buletin van Detacom Retail Software
Winkelautomatisering bij Drogisterij Emiel.
In deze actueel gaan we kennis maken met de ervaringen van Drogisterij Emiel te Gorinchem. We hebben Dhr. Bouwhuis van deze winkel een aantal vragen voorgelegd.
Detacom: "Hoe lang bestaat uw bedrijf al?".
Bouwhuis: "Wij bestaan al 12 jaar."
"Vanaf wanneer bent u al bezig met automatisering?"
"Vanaf het begin, dus ook al 12 jaar."
"Werkt u vanaf die tijd ook al met Detacom, of heeft u eerst andere automatisering gehad?"
"Ja, wij werken op aanraden van Brocacef (red. groothandel) al vanaf het begin met Detacom. Dit was toen een deel van DHS."
"Wat is uw mening over automatisering in het algemeen?"
"Veel werk in het begin, maar als het eenmaal is ingevoerd, kun je rustig zeggen dat je er veel profijt van hebt. Je kunt bijvoorbeeld als er een leverancier langs komt, meteen beschikken over je gegevens."
"Wat is uw mening over Detacom specifiek?"
"Mijn mening is dat de service, contacthouding en communicatie zeer goed is."
"Hoe zou u uw winkel willen omschrijven?"
"Onze winkel is het best te omschrijven als een kleine, persoonlijke buurtwinkel. De enige volledig geautomatiseerde drogist in Gorinchem overigens, en dat dus al 12 jaar!"
"Welke producten heeft u zoal in uw assortiment en wat is uw specialiteit?"
"De specialiteit is geneesmiddelen en homeopathie. Daarnaast doen wij veel in schoonheidsproducten."
"Heeft u een hoge omloopsnelheid?"
"Nee omdat het een buurtwinkel is."
"Hoe maakt u uw winkel interessant voor klanten? Maakt u bijvoorbeeld gebruik van acties, kortingen en folders?"
"Wij maken bijvoorbeeld zelf een reclamekrantje. Daarnaast is service
voor ons belangrijk; doordat we geautomatiseerd zijn, kunnen wij ook
makkelijk specifieke artikelen in kleine aantallen bestellen bij de
leveranciers.
In het algemeen
zijn winkels afhankelijk van één bepaalde groothandel, die je dwingt een
bepaald assortiment te hanteren. Wij hebben mede door de automatisering de
mogelijkheid om hier flexibel mee om te gaan zodat wij onze winkel beter
kunnen afstemmen op onze doelgroep." "Houdt u een klantenbestand bij?" "Nee, dit wordt niet gewaardeerd door onze klanten. De klanten stikken
van de klantenpassen. Wij doen alles nog met zegeltjes. Als er een klant aan
de balie staat, vindt hij iedere seconde te lang." "Scant u al veel artikelen of gaat er nog veel producten met ‘eigen’
codes over de toonbank?" "Bijna alle artikelen worden gescand, sommige worden met eigen codes
ingetoetst." "Drukt u etiketten of schapkaarten af via het winkelprogramma, of gaat
alles via de EAN code op verpakkingen?" "We drukken alleen etiketten af via de automatisering. Als er een EANcode
op staat gebruiken wij die code. Schapkaarten zouden efficienter kunnen
werken, maar in een winkel met een interieur zoals bij ons (met glasplaten),
vind ik die schapkaarten totaal niet ogen." "Werken uw medewerkers ook volledig met de automatisering, of doet u dit
alleen? Zijn er per medewerker bepaalde restricties?" "Momenteel staan wij zelf in de winkel. Voorheen werkten onze medewerkers
wel met het totale systeem. We hadden vroeger 2 schoonheidssalons, maar die
zijn nu gesloten. Het ondernemersklimaat om personeel aan te nemen is verre
van interessant op dit moment, gezien de regelgevingen vanuit de overheid.
Bot gezegd, op het moment dat je personeel aanneemt maakt de overheid het
moeilijk voor je." "Bestelt u automatisch?" "Ja, wij bestellen automatisch, het werkt niet echt snel en effectief.
Dit komt hoofdzakelijk door de groothandel, omdat er meer feedback moet
komen over wat er bijvoorbeeld wel en niet op voorraad is, of niet meer
leverbaar is." "Zijn er in de toekomst nog wensen aangaande de automatisering?" "Liefst geen veranderingen. Alles werkt nu goed, het systeem is goed." "Heeft u nog tips of creatieve oplossingen voor uw collega’s?" "Gebruik in een netwerk als server Windows 2000. Dit draait stabiel bij
ons. Draai vooral géén andere applicaties of poespas op een systeem dat uw
voor uw winkel gebruikt. Het is namelijk hoogst irritant als er een klant
aan de balie staat en het systeem zou weigeren." "Is er iets wat u zelf graag nog wilt meegeven aan de lezers van deze
Actueel?" "Blijf vooral bij één automatiseringsbedrijf. Houdt hardware en software
bij een partij, indien mogelijk. Verandering hoeft geen verbetering te zijn.
Laat ook geen ‘goede kennissen’ of ‘vrienden’ die zogenaamd verstand hebben
van automatisering eraan zitten. Dit kan funest zijn. Er komt bij mij
niemand aan de automatisering, behalve ikzelf of Detacom." "Bedankt voor dit openhartige interview. Mogen wij dit interview zo
opnemen in onze Actueel?" "Zeker. Ook als er vragen zijn vanuit mijn collega detaillisten, mogen
zij mij altijd even bellen.